3fm Serious Radio

Commerciële zenders zijn een doorn in het oog van de zittende overheid. In 1965 is na veel getouwtrek het moment dat eindelijk daar: de publieke omroep krijgt ook een lichte popmuziekzender. Hilversum 3 moet tegenwicht bieden en zal uitsluitend lichte (pop)muziek ten gehore gaan brengen voor een jonge doelgroep.

Omroepen
De combinatie van allerlei verschillende omroepen en dito achtergronden zorgt voor problemen: er worden kerkdiensten, sportprogramma’s en klassieke muziek uitgezonden. De luisterdichtheid van Hilversum 3 blijft in de eerste jaren ruimschoots achter bij die van Veronica.

Veronica publiek
Als in 1974 Veronica het zwijgen wordt opgelegd, neemt het aantal luisteraars voor Hilversum 3 fors toe. Hilversum 3 wordt al snel de best beluisterde zender van Nederland. Marktaandelen van 60 tot 70 procent worden heel normaal. 

Eigen gezicht
Een tweede reden van de explosieve groei is dat de zender ondertussen veel meer 'een eigen gezicht' krijgt. Tot op zekere hoogte dan, want met de 'populisten' van de TROS en het publieke Veronica (dat ondertussen als publieke omroep ook een dag zendtijd krijgt) enerzijds en de progressieve VARA en VPRO programma’s anderzijds blijft het een bonte en zeer sterk wisselend klinkende radiozender. 

Zenderkleuring
Met de invoering van de zogenoemde zenderkleuring in 1979 krijgt elke publieke zender eigen profiel. Hilversum 3 wordt het station met voornamelijk popmuziek. Vijf jaar later veranderen de namen van alle publieke radiostations. Hilversum 3 wordt Radio 3. Midden jaren ’90 werd het woordje FM toegevoegd en werd op werkdagen de horizontale programmering ingevoerd; elke dag hetzelfde programma met dezelfde DJ op hetzelfde tijdstip.

Serious Radio
Toen de populaire Edwin Evers in 2000 Radio 3FM verliet voor een commerciële zender brak een moeilijke periode aan. In 2003 werd ingegrepen. Met de komst van Florent Luyckx als zenderbaas brak een tijd van verandering aan. De zendernaam veranderde in 3FM, kreeg een nieuw logo en een nieuwe slogan ´Serious Radio´. Programma´s en DJ´s werden vervangen. De complete programmering en organisatie werd doorgelicht en waar nodig vernieuwd.

Snelst groeiend
Met de introductie van een bijna volledig nieuwe programmering in september 2004 begon voor de zender een nieuwe periode van groei. 3FM is inmiddels het snelst groeiende radiostation van Nederland.